TO Storuman (Järnväg allmänt)

av Bengt H, Monday, December 05, 2022, 22:04 (507 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Så länge som SJ körde trafiken på Inlandsbanan bör det funnits förare kvar i Storuman. Under tiden som jag var på SJ-skolan i Mjölby 1989-1991 hade vi en elfordonskurs för förare som hade gått grundutbildningen på diesel. Den kursen hade deltagare från Inlandsbanan där åtminstone någon - som jag minns det - hade placering i Arvidsjaur.

När Inlandsbanan AB tog över trafiken på banan anlitade de BK tåg som trafikentreprenör under de första åren. BK tåg tog då över personal som var placerade på Inlandsbanan. Så det var säkert förare placerade i Storuman - och troligen även i Arvidsjaur - även en tid efter att SJ hade lämnat Inlandsbanan. Trafiken på Inlandsbanan var ju under de första åren i det kommunala bolagets regi betydligt mer omfattande än vad som är fallet nu för tiden. Flera förare tjänstgjorde också på annat håll under lågsäsongen. Bland annat vet jag att det fanns förare från Inlandsbanan som bemannade den omfattande provtrafiken som kördes med Arlandatågen innan den öppnades för allmän trafik. Någon förare från Inlandsbanan tog sedan anställning hos Arlandabanan. Snacka om miljöombyte!


Hela tråden: