Förarventil elektrolok. Spårvagnar (Fordon: lok)

av Harald ⌂, Göteborg, Monday, December 05, 2022, 22:20 (65 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det finns ju bilder från 1950 med två motorvagnar och två släpvagnar på Skanstullsbron. På en är det t.o.m. A23+B24+A24+B24 så vid det tillfället (1950-02-16) måste det ha funnits vändslinga vid Slussen. En annan bild är från 1950-03-01 och på den är det A23+B23+B24+A23.
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=58820
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=51659


Slingan försvann redan våren 1949 så det kanske är så att det kommer ett kortare tåg efter som tar över det sista släpet vid Slussen. Så lär man ha kört inför omkopplingen 1946 då ett instängt tåg samt en extra motorvagn bytte släp vid Ringvägen/Skanstull där spåren söderut var brutna. Tågen söderifrån vände uppe på Ringvägen. Men då var det A12+B12 i tunneln.


Åtminstone enligt "Stockholm på spåret" slopades slingan vid Slussen först 1950-03-21. Så från augusti 1949 till mars 1950 var det inget konstigt med släpvagnar sist i tågen.

Sommaravstängningen 1949 var väl för att förlänga plattformarna vid de två tunnelstationerna.

Sen bör man väl alltid ta de där fotodatumen med en nypa salt. Men i detta fall ser jag ingen anledning att ifrågasätta dem.


Frågan är om det alls gick att köra fyravagnståg efter slopandet av slingan. På de bilder jag har hittat är plattformarna ombyggda till tunnelvagnshöjd och spårvagnarna stannar vid provisoriska plattformar längre ut. Det inte säkert att fyra vagnar fick plats där.
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=51948
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=51423


Det där funderade jag också på men jag undrar om det inte är 4 vagnar i åttans tåg på första bilden?

Tunnelvagnsplattformen kan uppskattas till 45 m: http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=63979

För att få plats med tre och en halv A24 behövde man då ytterligare 55 m. Jag har fått för mig att spåret rymde 6 tunnelvagnar hinderfritt, signalen hette 011 så den bör ha stått längre upp i backen än dagens som heter 009. Så det kan ha gått!


På den andra bilden ser man signalerna och hastighetstavlorna före kryssväxlarna som står jämte varandra. Ett trevagnståg på linje 19 ryms precis mellan signalen och tunnelvagnsplattformen.


Nej, det är bara en halv A24 som ryms mellan signalen och tunnelvagnsplattformen på 19:s spår, de andra två vagnarna står söder om signalen. Obs att signalerna för 19:s spår och uppställningsspåret står längre norrut än signalen för 8:ans spår.

I den slutliga utformningen, ja, men man hade troligen flera tillfälliga utformningar.

Gissningsvis hade man tillfälligt lagt in fjädermekanismer i växlarna.

Ja, det framgår ju av trafikordern. Av den framgår också att det fanns hastighetstavlor före växlarna. Man ser ju tavlorna för båda spåren på bilden och det finns väl ingen anledning att tro annat än att de stod strax före växlarna. Man ser ju också att tavlorna står utanför tunnelmynningen. Avståndet därifrån till östra spårets slut var omkring 90 m. Det kan man se på flygbilden från 1960 på kartbild.com. Visserligen är ju spåret genomgående då men det går att se var det slutade om man jämför med den här bilden: http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=53630
Så om tunnelvagnsplattformen var omkring 45 m återstår högst 45 m för en spårvagnsplattform.


Hela tråden: