Tidtabellsboken del A för Mjölby-Hästholmen - §100-bana. (Järnväg allmänt)

av Harald, Tuesday, December 06, 2022, 21:35 (499 dagar sedan) @ S-O Johansson

Har ingen aning om hur trafikplatserna såg ut på 50-talets början. Men grafiska tidtabellen för 1956 ser ut så här: Se graf 83.
https://www.sjk.se/wp-content/uploads/bibl/g/155156/550610_8.pdf
Förklaring enligt tidigare graf.
10) Linjer, där säkerhetsordningens bestämmelser om trafik på trafiksvaga
bansträckor (säo § 100) i sin helhet tillämpas, utmärkas genom en tjock ranklinje utanför timstrecket i högra kanten, dragen mellan vederbörande driftplatser.
12, Vid timlinjerna avbruten men eljest heldragen driftplatslinje =
a) på normalspår: ständigt obevakad driftplats, där möte eller förbigång kan
ske enligt säkerhetsordningens § 100,
Nytt blad från 3 juni 1956 när §100 upphört, där ranklinjen är borta, men till 2 juni §100. Antagligen upphörde §100 lite tidigare pga Akkavareolyckan.
Hur ofta §100 sedan användes är en annan sak. Har aldrig sett någon graf med §100-möten inlagda trots att linjen var klassad som en sådan.

Tågparet 863-864 som gick SoH är indraget i upplagan från 3 juni. Kan det har varit så att Hästholmen var obevakad på söndagskvällar och att 860 hade ett §100-möte med 863?


Hela tråden: