Storuman - 1988 - (Järnväg allmänt)

av koivumaa, Wednesday, December 07, 2022, 23:33 (503 dagar sedan) @ Legion44

Vilken härlig bild:) Jag har två frågor som jag hoppas någon kanske kunde bistå mig med. Först och främst ser jag att Y1:orna står utomhus. Men var det Storuman eller Östersunds lokstall där de helt enkelt inte fick plats i enligt någon Sveriges/Nordens Järnvägar/Svenska rälssbussar bok? Så undrar jag med om kolfickan fortfarande hade ett syfte såsom beredskapslager eller i museeisyfte?

Mvh

I Östersund så klarade vändskivan Y1 trots dennes längd. Det var väl typ 2 vänskivor i hela landet som hade rätt storlek för Y1?
Mycket riktigt så var Y1 för långa för de vanliga stallen så till en början så stod de med nosen (och lite till) utanför stallportarna när de var inne för underhåll. Så småningom så byggde man ut stallen på flera ställen. I Östersund så förlängde man 3+1 verkstadsspår och byggde ut stallet på baksidan.

I Storuman (om jag minns rätt) så är stallet också förlängt? Där blev lösningen över skivan att man hade två spår som ”korsades” med hjälp av vänskivan. (Någon som har bild på detta?) I Arvidsjaur så är lokstallet utbyggt från baksidan från skivan sett där du kunde växla in en Y1-motorvagn.


Hela tråden: