Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 30 (Bana)

av Överkörmästaren, Monday, December 26, 2022, 20:53 (458 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Okänd Bdp med persontåg lämnar Djursholms Ösby ca 1970. Utfartssignalen visar vad jag uppfattar som två gröna, dvs. ”kör 40”. Det bör innebära att tåget närmar sig en medväxel som ligger i sidoläge. Är det korrekt tolkat?


Bör väl avse växel 5, yttersta växeln före signal H15 på den här ritningen: https://ekeving.se/r/sr_Ebrsi/Ebrsi_570-012.jpg

Senare har man uppenbarligen ändrat utfartssignal B (som av någon outgrundlig anledning är placerad till höger om spåret) till en treskenssignal, så att den kan visa två gröna. Det betydde väl "kör 30" enligt för RB gällande säo även på den tiden, sen undrar man ju om det inte hade varit enklare att sätta upp ett par hastighetstavlor än att ändra på signalen men det finns säkert någon som kan förklara det också!


Enligt SJ:s säo-1959, som vid Roslagsbanan tillämpades fram till 1981, var det "kör varsamt" som var signalbetydelsen/signalbeskedet för signalbild 'två gröna'. På annan plats i säo stod att det vid smalspår innebar 30 km/tim (jämfört med 40 km/tim på normalspår).

Utfartssignal B, som gällde från spår 6, var faktiskt ursprungligen placerad ytterligare ett "snäpp" till höger, alltså till höger om spår 7. Från början var det (förstås) en semafor, men 1939 var den (blev den?) ändrad till en huvudljussignal. År 1942 flyttades den till sin senare plats, till höger om spår 6. (Den tillhörande dvärgsignalen stod däremot till vänster om spår 6; den som stod vid foten av utfsi B gällde för spår 7!)

Ändringen från 'en grön' till 'två gröna' i utfartssignal B skedde 1968. Det var en sen och halvhjärtad anpassning till det system med hastighetssignalering i huvudsignaler som infördes med säo-1959. I Djursholms Ösby var det "sedan urminnes tider" sth 30 km/tim över hela bangården, signalerat med hastighetstavlor. 1968 modifierades de utfartssignaler som hade växelkurva bortom sig: förutom utfsi B var det även utfsi G från spår 5 mot Roslags Näsby, utfsi P från spår 8 mot Roslags Näsby samt utfsi J från spår 1 mot Altorp. De utfsi som inte hade växelkurva bortom sig behölls med 'en grön' trots att sth var 30 km/h, något som inte stämde med "hastighetssignaleringsprincipen" i säo-1959; det gällde utfsi C från spår 3 mot Stocksund, utfsi H från spår 7 mot Roslags Näsby och utfsi K mot Altorp.

Att utfsi gällde för spår 6 trots att den stod till vänster om spår 7, det var något som förarna måste lära sig genom "nedärvd" linjekännedom. Det förekom inte någon piltavla e.d. på signalmasten.
/up

Tack Ulf! Jag funderar på om det fanns något siktrelaterat skäl till att ställa den där, men det bör snarast ha blivit sämre på det sättet. Möjligen tänkte man att förarna redan var vana vid att titta i det hörnet av bangården om semaforen hade stått där?


Hela tråden: