Stambanans vänner (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Monday, December 26, 2022, 22:16 (480 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Hej!
Jag såg just en låst artikel i NT, Norrköping tidningar, med rubriken "Klenoder kan behöva skrotas när lokstallarna ska tömmas". En bild på tre Ma-lok utanför lokstallarna med föreningens ordförande Kjell Karlsson poserande på ett av dem. Jag har försökt googla på föreningens namn men det finns inga uppgifter om t ex en hemsida. Föreningen är enligt Bolagsfakta registrerat som ett bolag med namnet Sällskapet stambanans vänner med säte c/o en privatperson på Lidingö. Någon som vet något mer?
Hälsningar
Torbjörn Jansson

Så vitt jag vet är de några eldsjälar där som nog lagt ned både tid,pengar och energi på fordonen i Norrköping. De kallar sig Stambanans vänner och har (åtm innan) samma org-nr som förra föreningen Finspångs museijärnvägar.

Men på upprepad förfrågan från JVM (när Stambanans vänner frågat om ev förvärv av fordon) så har de inte kunnat uppvisa stagdar, styrelse, årsmötesprotoll eller att de är en förening som man kan lösa medlemsskap i.

Jag tror man ska se Stambanans vänner som enskild/enskilda personer som äger ett antal jvg-fordon (varav B 1366 på hembud från JVM), men som gärna utger sig i olika sammanhang för att vara en förening.

Om företrädare för SBW nu läser detta och inte håller med, får ni gärna berätta hur det annars ligger till och berätta lite om verksamheten i denna tråd. Har jag fel kommer jag efter att sett en presenterad styrelse, årsmötesprotokoll och stadgar,genast backa och be om ursäkt.

/Henrik Reuterdahl


Hela tråden: