Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 30 (Bana)

av Ulf Pålsson, Tuesday, December 27, 2022, 13:21 (476 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]

- - -
Senare har man uppenbarligen ändrat utfartssignal B (som av någon outgrundlig anledning är placerad till höger om spåret) - - -!


- - -
Utfartssignal B, som gällde från spår 6, var faktiskt ursprungligen placerad ytterligare ett "snäpp" till höger, alltså till höger om spår 7. Från början var det (förstås) en semafor, men 1939 var den (blev den?) ändrad till en huvudljussignal. År 1942 flyttades den till sin senare plats, till höger om spår 6. (Den tillhörande dvärgsignalen stod däremot till vänster om spår 6; den som stod vid foten av utfsi B gällde för spår 7!)
- - -

Att utfsi gällde för spår 6 trots att den stod till vänster om spår 7, det var något som förarna måste lära sig genom "nedärvd" linjekännedom. Det förekom inte någon piltavla e.d. på signalmasten.


Tack Ulf! Jag funderar på om det fanns något siktrelaterat skäl till att ställa den där, men det bör snarast ha blivit sämre på det sättet. Möjligen tänkte man att förarna redan var vana vid att titta i det hörnet av bangården om semaforen hade stått där?

Ett skäl som jag kan tänka mig, alltså till att utfsi B stod till höger om sitt spår, spår 6, var att om den hade "normalplacerats" till vänster, så hade den hamnat till höger om spår 2 och ganska nära detta. Spår 2 användes flitigt av växlingsrörelser fram och tillbaka till Djursholmsbanans vagnhall, via växel 28 i högerläge (se den här ritningen från ekeving.se). Växlingspersonal torde ha hängt utanpå växlingssättet i innerkurvan, alltså mot spår 6. Det var nog skönt att då inte behöva oroa sig för en signalmast som stod nära spåret.


Hela tråden: