Smalspåriga personvagnar: MKJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Tuesday, December 27, 2022, 18:37 (479 dagar sedan) @ Johan O

Ombyggnad av boggivagnarna
Någon gång efter år 1890 börjar MKJ använda den gemensamma västgötska nummerserien. MKJs fordon får nummer som börjar på 600, men av någon anledning införs detta först enbart för godsvagnarna. I flera år rapporterar man till VoV därför att personvagnarna fortfarande heter 1 och 2, innan man år 1895 även numrerar om dem.

[image]
Ett tåg draget av lok 4 gör uppehåll i Gössäter strax före sekelskiftet. Personvagnen ser ut att vara BCo 601. Tyvärr har vi inte lyckats identifiera godsfinkorna, men sannolikt tillhör den närmsta MMJ.

Efter tio års trafik börjar det bli dags att rusta upp och modernisera de båda personvagnarna. År 1898 beslutar styrelsen att beställa nya axlar från Surahammar till vagn 601 "då de gamla inte är tillräckligt grova i naven, hjulen ej tillräckligt höga och axlarna har försvagande svarvspår”. Vagnen ska även målas om men frågan är hur mycket som blir gjort under året, för ett år senare beslutas att reparera vagnen och förändra inredningen med genomgående korridor "för en kostnad av cirka 540 kronor". Förändringen av inredningen föranleds av att vagnen i samband med detta blir ombyggd till ”genomgångsvagn” och får öppna plattformar.

Det noteras särskilt att vagnen ska byggs om i enlighet med Byråingenjören Ekmans ritning, men att VD äger rätten ”att under arbetets gång göra de ändringar i ritningen, beträffande indelning i platser som anses erforderliga”. År 1903 är det dags att göra motsvarande arbeten på vagn 602.

[image]
Den här bilden tagen i Mariestad vid bron över Tidan hade kunnat vara en fantastisk bild på ett MKJ-tåg, men den är tyvärr tagen i motljus. Efter lite redigering tror vi oss kunna urskilja MKJ lok 6, MMJ-vagn, MMJ-vagn, MMJ-finka, eventuellt MKJ 603, MKJ 601/602 och sist en MKJ-finka. Bilden är den enda vi hittat som visar boggivagnarna efter ombyggnad med öppna plattformar under MKJ-tiden.

Posttrafiken
Redan vid banans öppnande ansöker man om att få transportera post på banan då ”tillfälle är beredt att forsla posten i särskild kupé”, vilket resulterar i att Postinspektören Boström ”för sin del kommer att hos Kungl. Generalpoststyrelsen tillstyrka postkupéexpeditionen å bolagets jernväg”.

Poststyrelsen tycker även att det vore önskvärt om postvagnarna liksom personvagnarna kan användas gemensamt med MMJ och SKWJ, så att de kan gå i genomgående tåg mellan Skara och Moholm utan längre uppehåll vid stationerna, men eftersom det bara är MKJ som förfogar över en vagn med postkupé och man ännu inte får bedriva samtrafik med MMJ inskränker sig samarbetet de första åren till en genomgående postkupé Mariestad-Skara.

Som vi nämnt i inlägget om SKWJ blir hyreskostnaden för MKJ BCDo 602 till slut så stor att SKWJ år 1899 anser det vara billigare att skaffa sig en egen postvagn. Eftersom man samtidigt bråkar om villkoren för samtrafiken varnar VD styrelsen för:
"den förlust i vagnshyra, som drabbar M.K.J om postvagnen framdeles icke får gå uti genomgående tågen till Skara, utan äfven de olägenheter och den tidsförlust som vållas i Forshem af postvagnens frånkoppling från våra genomgående och kopplande till Lidköpingstågen.
Styrelsen beslöt i anledning deraf uttala önskan, att framgent och så länge de genomgående postförande tågen gå från vår jernväg till Skara- Kkulle W.J. och och tvertom vår postvagn måtte få medfölja dessa tåg till och från Skara utan att, såsom hittills eller intill den 1 dennes ombyte behöfver verkställas i Forshem.”

Efter att MMJ i slutet av 1800-talet moderniserat sina vagnar och köpt en ny boggivagn kan man till slut starta samtrafik även med MMJs rullande materiel. Tillsammans med MMJ låter man på den egna, gemensamma, verkstaden bygga en ny postvagn. Vagnen ska enligt styrelseprotokollet vara av motsvarande typ som VGJs största, så att den ”jemväl vid behof må kunna få trafikera Göteborgs banan”. Är detta kanske den enda vagnen i landet som samägs av två olika bolag?

År 1900 sätts den färdiga vagnen i trafik och inregistreras hos MKJ som D 101. Den är vid leveransen en tvåaxlig kombinerad post- och bagagevagn men blir redan år 1905 ombyggd med en resandeavdelning med 20 sittplatser och får littera DC. Vi återkommer med bild på vagnen när vi går igenom vagnarna vid MMJ i ett senare inlägg.


Hela tråden: