Stambanans vänner (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Conny Sernfalk, Wednesday, December 28, 2022, 00:14 (482 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Förvisso har det ju framförts en hel del gissningar och antaganden om föreningen under nu ett antal år.
Men det hade kanske varit färre gissningar om föreningen varit mer öppen med sin verksamhet.
Det verkar ju vila viss hemlig mystik runt den.
Och uppenbart har man ju hyrt ut Ma-lok till kommersiell trafik.
Men å andra sidan borde ju den som godkänt försäljning av hela 5 lok anat något ?

SB är inte ensamma om att ha hyrt ut till andra trafik operatörer av dom Ma lok som såldes av Green Cargo. Föreningar med trafiktillstånd kan möjligen även tagit på sig uppdrag.
Ett antal föreningar har genom åren hyrt ut / haft samarbete med andra operatörer och aktörer av lok som sålts av GC, BV, SJ m.fl. för museiändamål.
Därutöver kommersiell trafik i form av charter, extratåg och filminspelningar m.m i bl.a syftet att få inkomster.
En del föreningar kan även sägas stå i gränslandet mellan museiverksamhet (tids typisk rullande materiel) och kommersiell operatör och som blivit skickliga på att sälja in specialresor m.m som genererat bra inkomster.
Det i mitt tycke avgörande är vad inkomsterna använts till.

För SB har inkomsterna (om jag är rätt informerad) använts till upprustning/revision och driftsättning av två ånglok samt upprustning/ underhåll av inköpta Ma lok. Arbeten som om jag förstått rätt delvis köpts in och delvis utförts själva. Föreningen har även haft delar av Norrköpings lokstall som knappast varit gratis.


Hela tråden: