JVM verkstadsrapport (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Wednesday, December 28, 2022, 13:52 (482 dagar sedan)

Hej, jag brukar ju göra en verkstadsrapport kring denna tiden, så håll till godo:

Ånglok
R 976 har fått luftpumpen reparerad efter haveriet i Vassijaure och loket kommer nu långtidsavställas i komplett och körbart skick.

B 1316 finns hos MfGDJ i Falun, och tuberna är borttagna av Contub. Pannans insida är besiktigad och godkänd för omtubning, vilket planeras ske under 2023. Även fyrboxens "avgnagda" nitskallar och stagbultar ska bytas medan loket står över sänkgrav.

B 1429 provkördes med gott resultat till Örbyhus en novembernatt, med digitala mätare till en app, på alla tenderlager. I stort sett har vi kommit till rätta med lagerproblemen och huvudorsaken har varit för lite axialspel mellan lager och axeltappens "ändar" vilket skapat varmgång i kurvor. Detta kan nu anses tillrättat och loket är åter körklart.

E10 1746, fortfarande är det en stortub som i invalsningen mot eldstaden inte vill hålla tätt. Misstaget som gjorts är att vi använt ett verktyg till stortuberna om samtidigt valsar och "trattar ut" och därmed blev det problem att få valsningen tät. Det har gett en del andra följder, men vi hoppas såklart att få rätsida på detta efterhand.

C7 1774 har fått taket bytt, och golvarbeten i hytten pågår. Det är sedan dags för provkörning, och efter det omtubning i Ängelholm.

Ellok
Rc1 1007 har fått sin ETCS-installation gjord av Hitachi, och nu är det en hel del tester som ska göras innan loket har en godkänd installation och blir "first of class" på litt Rc1.

Motorlok
T21 77 i Ängelholm, återmontage av huvar och en hel del delar pågår.

Z67 651 blev under början av året målad i Banverkets gula färg och därmed märkt DAL 651. Därmed är alla JVM:s lokomotorer som används i trafik, också uppsnyggade.

Motorvagnar
X5 221, stora arbeten pågår med insida på A och B-vagn. Nya innertak med belysning är klara, och arbete pågår nu med innerväggarna samt inredning. Flytt av tåget till sin nya placering sker prel innan sommaren 2023.

Vagnar
Flera vagnar som fått moderna batterier får nu istället upprustade batterier av äldre modell eftersom det visat sig att moderna batterier inte mår så bra i denna typ av vagnar.

Vi har vävt upp nya gardintyger av äldre modell och gardinbyten görs i flera vagnar till korrekt modell.

Ro3 3749 har fått sina fönster renoverade med nytillverkade gummilister.

Ao14b 2935 är ett långtidsprojekt som har pausats nu ett tag eftersom samma personer är koncentrerade på X5 221. Men taket är klara i alla kupéer och en kupé har försetts med teakväggar och provmöblerats med befintliga soffor från AB7-vagnar. Nytt tyg av rätt modell har vävts upp och alla soffor ska kläs om.

OKB BCort 73, 07-boggierna genomgår en storrevision hos lokal firma i Gävle.

Co4 1275, här håller restaureringen ett högt tempo med vagnskorgen. När boggierna till OKB 73 är klara är planen att 91-boggierna till 1275 ska revideras på samma sätt.

Ro2a 2702, arbeten pågår i restaureringens regi för fullt med fokus på insidan, för att vagnen ska vara klar till utställningen i OKB-stallet.

B1 4890, användes av Banverket som följevagn till Ogräståget. Den fick då bland annat heta OGT 4890M. Nu är den ommålad brun, men med märkningen Qlk 985 0 268-5. Syftet med vagnen är att den ska vara stationär bostadsvagn för vår personal i Ängelholm vid arbeten i lokstallet samt resor därstädes.

Tyvärr behagade Trafikverkets tågvärmetrafo sluta fungera när det var som kallast i Gävle i december, varför flera vagnar fått frysskador, och en hel del tid kommer behöva läggas på att åtgärda dessa framöver.

Övrigt
Förutom allt detta som nämns ovan sker ju löpande underhåll såsom översyner samt rep, och detta kräver en hel del tid och resurser såklart.

Under årets första hälft har mycket tid och energi gått åt till den ECM-certifiering som Trafikverket genomgått, och som även hanterar JVM:s fordon. Men det har påverkat en hel del kring administrationen kring underhållet, och även ökad administration vilket tar av befintliga resurser. Trafikverket är certifierat som F1-F3, och JVM verkstad används i underhållet som rollen som "ej certifierad verkstad F4".

Mvh Henrik Reuterdahl, JVM

PS! Denna typ av information kan komma att ändras, eftersom min roll på JVM håller på att förändras, och jag ej längre är chef för Tågtrafiken.


Hela tråden: