Hur står det till med de smalspåriga museiångloken? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Wednesday, December 28, 2022, 15:35 (456 dagar sedan) @ Johan M Vinberg

Av museibanorna, var inte Västervik-Hultsfred först ut att köra rälsbuss som "bastrafik" där ångloket (tills för några år sedan) var något extra, och nu är det Z4p och vagnar som står för det extra tills kördugligt lok finns?

ENJ:s trafik torde ju också vara en där rälsbussen alltid varit basen, och egentligen det enda.

GHJ kör ju sedan flera år inte ånglok i väntan på Dalhem.

Och flera andra kör ju motorlok/rälsbuss allt oftare på grund av somrar med längre torrperioder.

Så visst har det svängt från "alltid ånglok" till annat som drar tåget. Och om nu inte intäkterna direkt minskar (eftersom ånglokets bränsle dessutom skenat iväg som kostnad), så är det ju ett annat tåg besökaren ofta möter nu, med en dieselmotor i centrum mer än ångloket.

Bra eller dåligt. Tja, det är väl upp till besökaren och den intäkt man få tänker jag.

Men den som tänker köra ånglok framöver behöver nu inte bara tänka revision och underhåll, utan även bränsleekonomi och brandfara = Kommer vi se ånglok på museibanorna som eldas med flytande miljöbränsle måhända? Vän av historiskt ordning kanske "rasar" men det kanske är det alternativ som bjuds på om vi alls ska se ånglok i framtiden? Eller så består bastrafiken av något annat än ångloket, och ångloket visas upp på stationen med vedeldning.
Jag tycker Brösarp gör en bra kompromiss när man kör diesel, och har ett påeldat lok för besök och visning på stationen.

/HP


Hela tråden: