Malmvagnar på Malmbanan 1914? (Fordon: vagnar)

av HP, Wednesday, December 28, 2022, 15:37 (457 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det malmvagnar som var moderna 1912-1914 torde ha varit dåvarande litt M2 med lastförmågan 35 ton och tomvikten lite drygt 11 ton, alltså med bruttovikten 46 ton, vilken motsvarar ungefär 15,5 tons axellast. Som jag förstått det fick R-loken dra 1300 tons vagnvikt, vilket alltså är 12 ton mer än bruttovikten av 28 vagnar. Dessutom skulle man ha med sig en tvåaxlig CF-vagn, som bör ha vägt ca 15 ton. Vagnarnas bruttovikt blir därmed 1303 ton vilket är nära 1300 ton.
Du nämner också 40 vagnar (120 axlar) som tillåtet, vilket vid full last blir 1900 tons vagnvikt. Det var för mycket för R-loken och de första elloken litt Oa och Ob, när de gick ensamma. Först med Oe-loken tilläts 1900 vagnvikt.
R-lokens nominella dragkraft var 185 kN, vilket stämmer med gångmotståndet i 9 o/oo motlut (största på övre malmbanan), i 600 m kurvradie och med ca 3 o/oo gångmotstånd i tåget.
Med 1300 tons vagnvikt klarade R-loken 10 - 12 km/h på de svåraste partierna.
Sven B

1400 ton är den uppgift jag har på R-lok. Åtminstonde vad de är konstruerade för att få dra. Vad de sedan FICK eller BRUKADE dra på Abisko Ö-Riksgränsen är jag lite nyfiken på./HP


Hela tråden: