Hur står det till med museiångloken? (Järnvägs- och Museiföreningar)
Det går aldrig att komma ifrån: Ånglok drar. Inte bara bokstavligen. Och ju färre som kör dom, ju unikare blir de. Sen är det då avvägningen: Kan ett ånglok kompensera för dåliga eller rentav obefintliga toaletter och kaféer? Det tror jag nog inte generellt och f f a inte i längden. Men nu har ju de flesta museibanor sådant, så…
Däremot att lägga ner stora resurser på att renovera Det Unika Ångloket XYJ 2 i stället för ”dussin(ång)loket” SJ E2 11xx; det är nog nåt man i så fall gör för oss n*rdar och andra finsmakare/ förståsigpåare. Samt för föreningens aktiva, vilket inte ska underskattas. Men för de besökande barnfamiljerna gör det ingen skillnad; "...det är svart, ryker, pyser, stånkar och visslar". Om det finns toaletter och kaféer.
/ L G :-)