Hur står det till med museiångloken? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Wednesday, December 28, 2022, 16:24 (457 dagar sedan) @ Johan M Vinberg

Se även inlägg på Facebook!


(Jag vill inte skriva inlägg där -jag kan bli spårad av CIA! :-P )

Förvisso. Men noterade då vad Christer Karlsson skrev från SkJ. Så det kanske är olika, på banor som SkJ och ULJ t ex där ånglok s a s är "basen" i trafiken blir besökarna besvikna då dom helt enkelt är vana vid det, och därmed förväntar sig ånglok. Undantag blir då vid t ex torka, men om man då kungör det ordentligt och förklarar blir folk sällan jättebesvikna. De förstår varför och kan ofta åka ånglok vid ett annat besök framöver.

På banor som tydligt annonserar att de inte kör ånglok, och kanske inte gjort det på flera år (eller aldrig!), blir ju situationen en annan. I dessa fall kan ("enbart" ) en vacker bana, fina resmål o dyl bli ett skäl till ett besök och en åktur. Och då utan besvikelse över dragkraften.

Men om det nu blir så att färre banor och föreningar kan köra ånglok "ofta och regelbundet" så får vi väl se om det kan bli ett marknadsföringsargument, f f a för att locka till sig nya resenärer "långbortifrån". Ty som HP skriver så kommer det att bli allt tuffare att köra dylikt av ekonomiska och miljöskäl inte minst....


/ L G


Hela tråden: