Hur står det till med de smalspåriga museiångloken? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Karlsson, Wednesday, December 28, 2022, 18:54 (478 dagar sedan) @ HP

Av museibanorna, var inte Västervik-Hultsfred först ut att köra rälsbuss som "bastrafik" där ångloket (tills för några år sedan) var något extra, och nu är det Z4p och vagnar som står för det extra tills kördugligt lok finns?

Tjustbygdens Järnvägsförenings trafik enligt nuvarande mönster kom till i etapper, så något riktigt startdatum för när rälsbussarna kom att bli stommen är svårt att sätta.
1995: lokomotordragna tåg mellan Verkebäck och Ankarsrum.
1996: lokomotordragna tåg som ovan, enbart rälsbuss mellan Ankarsrum och Tuna.
1997: både rälsbussar och lokomotordragna tåg mellan Verkebäck och Tuna.
1998: trafikdagar med renodlad rälsbusstrafik mellan Verkebäck och Hultsfred. Minns inte på rak arm var lokomotortågen vände det året.

Att bara köra rälsbuss vissa trafikdagar var inte TJF först med, det förekom i Nora tidigare. Samma sak med att ha sträckor med enbart rälsbusstrafik. Hur var det med rälsbusstrafiken mellan Läggesta och Taxinge, vilket år började den?


Nja, jag tänkte nog så här i mitt stilla sinne: När Vk-Hf blev museibana och inte turistjärnväg, så har jag alltid upplevt att rälsbussarna var stommen i trafiken där ångloket är något extra. De flesta har ju annars ångtåget som stommen där rälsbussen kompletterar. Upplever jag det som./HP

Det är svårt att sätta ett datum för när det blev museibana. Sista resandetåget norr om Hultsfreds hembygdspark med någon annan trafikutövare än TJF kördes 1993. Ambitionen från TJF 1995 var bara att köra museitrafik men med Verkebäck som utgångspunkt i väntan på en lösning för trafik från Västervik. Sedan kom trafiken att utökas gradvis då det inte visades intresse från annat håll att trafikera banan. I december 1997 blev TJF ensamma kvar som trafikutövare på banan.


Hela tråden: