Året som gått hos TJF/FAS - en bildkavalkad från år 2022 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Herbert Paalberg, Sunday, January 01, 2023, 17:30 (452 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Det får mig att undra på vilket sätt det var till fördel för TJF att mista S2p 3037. Loket gjorde såvitt jag förstår god tjänst och inget av TJF egna ånglok är väl i körbart skick.


Även S2p 3037 krävde en hel del åtgärder och att satsa pengar i i ett objekt som man inte långsiktigt har säkerställd deposition av är en osäkerhetsfaktor. Eftersom satsningen på Np 3050 prioriterats med panna, hjul och hjullager så var den samlade bedömningen att TJF var tvungen att fokusera på ett ångloksprojekt och inte splittra upp resurserna på flera fronter samtidigt. Nu under senhösten kom hjulsatsen till 3050 äntligen hem och arbetet med att få dem under loket kan starta.

Daniel

En liten intrikat fråga så här på årets första dag, finns det tillräcklig kompetens inom TJF idag för omfattande renoveringar av ånglok samt behörig personal för framförande av ånglok, förare samt eldare och i så fall är detta dokumenterat hos Transportstyrelsen? På min tid som förare av dylika fordon under min karriär som förare vid järnvägen så var det årliga kunskaps-tester samt praktisk körning varje år för körning med tryckkärl som ånglok veterligen är.
Det är en ganska komplex uppgift att plocka ihop ett ånglok till fungerande skick. Med åren så försvinner ju många av naturliga orsaker som besitter de gamla kunskaperna om skötseln om ångtågen och dess komplicerade mekanism. Men under har ju skett tidigare men de yngre vill ej längre skita ned sig med olja och sot samt att bevara intresset för vårt gemensamma arv på transportsidan då landet byggdes upp från bondesamhället till ett industrialiserat land.
Vissa tror på Tomten men själv är jag för gammal att tro på dessa sagor men okej låt barnen få tro när de är små men de växer ju upp med åren och inser verkligheten. Visst vore det kul att åter få se gamla SJ Np 3050 (SÖJ 6) åter rulla för egen maskin men jag betvivlar att den dagen kommer till tre-foten i Vk utan det blir fortsatt trafik med dieseldrift. Palle som har underhållit gamla NVHJ 22 under 50 år i Vk 1967-2017 numer totalt ointresserad av dieseldrift.


Hela tråden: