Året som gått hos TJF/FAS - en bildkavalkad från år 2022 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Daniel Niklasson, Sunday, January 01, 2023, 18:10 (475 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

En liten intrikat fråga så här på årets första dag, finns det tillräcklig kompetens inom TJF idag för omfattande renoveringar av ånglok samt behörig personal för framförande av ånglok, förare samt eldare och i så fall är detta dokumenterat hos Transportstyrelsen? På min tid som förare av dylika fordon under min karriär som förare vid järnvägen så var det årliga kunskaps-tester samt praktisk körning varje år för körning med tryckkärl som ånglok veterligen är.
Det är en ganska komplex uppgift att plocka ihop ett ånglok till fungerande skick. Med åren så försvinner ju många av naturliga orsaker som besitter de gamla kunskaperna om skötseln om ångtågen och dess komplicerade mekanism. Men under har ju skett tidigare men de yngre vill ej längre skita ned sig med olja och sot samt att bevara intresset för vårt gemensamma arv på transportsidan då landet byggdes upp från bondesamhället till ett industrialiserat land.
Vissa tror på Tomten men själv är jag för gammal att tro på dessa sagor men okej låt barnen få tro när de är små men de växer ju upp med åren och inser verkligheten. Visst vore det kul att åter få se gamla SJ Np 3050 (SÖJ 6) åter rulla för egen maskin men jag betvivlar att den dagen kommer till tre-foten i Vk utan det blir fortsatt trafik med dieseldrift. Palle som har underhållit gamla NVHJ 22 under 50 år i Vk 1967-2017 numer totalt ointresserad av dieseldrift.

TJF har givetvis de rutiner som krävs inom ramen för vårt såkerhetsstyrningsdystem. Någon registrering av enskilda individer eller utbildningar sker inte hos Transportstyrelsen utan det hanteras ju som i branschen i övrigt av respektive verksamhetsutövare. Få föreningar hanterar längre saker helt internt utan samverkar kring komplexa frågor oavsett om dessa sker inom fordon, ban, signal eller andra verksamhetsgrenar.

Med all respekt för ånglokens egenheter är de inte ensamma om att ha komplexa system som måste hanteras både rent systemtekniskt och säkerhetsmässigt.

Om vi tittar på kostnader för renovering och reparationer gick hos TJF under 2022 över 1/3 till Np 3050 så det är en satsning som är både långsiktig och seriös.

Daniel


Hela tråden: