Året som gått hos TJF/FAS - en bildkavalkad från år 2022 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Mattias Jansson, Monday, January 02, 2023, 10:51 (452 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Ja men det är ju lysande allt frid och fröjd och optimistiskt, den som lever får väl se hur resultatet utfaller.;-)


Uppenbart är ju att nåt hänt mellan dig och föreningen. Kanske flera gånger till och med. Men kan du försöka sluta vara så bitter eller sarkastisk i öppna forum?


Jag är en av de få som ännu lever och var med och startade det som senare blev TJF och året var 1967 då högertrafiken infördes i landet, själv har jag levt ett liv i symbios med smalspåret sedan mitten av 1940-talet född och uppvuxen utmed banan och åkte mycket med järnvägen då mina föräldrar ej hade bil. Åkte på de flesta smalspåren i Småland och i synnerhet på Spä-Vib fram till nedläggningen sep 1958 och åkt med de flesta typer av rullande mtrl inkl. gamla NVHJ X1p innan den togs ur trafik 1952. Tjänstgjorde även på "smalan" och placerad i Vk och körde där Yp fram till nedläggningen 19 aug. 1984 med att köra sista tåget 2161 och avslutade SJ: sista smalspåriga trafik för alltid. Kan väl påstå att man kände varje skenskarv som i min egen ficka längs linjen. Nåväl men min passion var att bevara ett stycke ångdriven transporthistoria till eftervärlden tillsammans med ett passionerat gäng och där vi lyckades med bedriften att åter få igång gamla NVHJ 22 i rullande skick och den maskinen rullade många år till föreningens fromma fram till 2017. Numera är i stort sett alla de gamla uvarna borta av naturliga orsaker de har passerat den yttersta växeln mao. Dagens upplägg skildrar ju bara tiden från början av 1950-talet fram till trafiken lades ner 1984 och kommande generationer kanske aldrig får uppleva den tiden då ånglok skötte dragkraften. Men jag skall inte störa dig längre med nostalgi, vi gamla uvar från antiken ska bara sitta och hålla käften så jag lägger ner "kanalen" för gott.
Tack för mig.

Man kan påtala saker på olika sätt, och dessutom finns det mer eller mindre konstruktiva tonlägen man kan använda. Det här är väl ca 35-40:e gången du med ungefär samma ton berör det här temat. Blir litet tjatigt med samma ton mest hela tiden.
(Och det där med lägger ned kanalen för gott har du också skrivit runt ett tiotal gånger tidigare. Om man nu ska va' så'n.)


Hela tråden: