Vad betyder egentligen museal? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Svempa, Wednesday, January 04, 2023, 07:12 (449 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Här skulle jag vilja ställa en närbesläktad fråga. Vad är det vi är ute efter när vi som vanliga besökare besöker en musseijärnväg. ? Jag vill säga att det är nostalgi . Då vill jag skilja på material som är nostalgimaterial och sådant som är musealt . Ett Nostalgifordon kan vi har större tolerans med och det måste hållas i säkerhets och trafikmässigt skick . det är därför jag tycker det är helt ok att ha något/några ånglok med ATC och om möjlig det nya säkerhetssystemet. och några tågsätt till dessa. på samma premiser även motorvagnar för att folk ska kunna åka tåg som på farfars tid . det är ju det som är grunden för hela museitågsföreningsverksamheten. Här kan man tillåta replikfordon och diverse uppbyggnader och sammanbygningar av fordon för trafikverksamhet. Sedan har vi då fordon som man sparar för museiändamål . Här har vi viktiga fordon för utvecklingen och för att förstå hur det såg ut på den tiden fordon byggdes och eller var i trafik. dessa fordon ska renoveras med tidtrogna material och metoder och vara väldokumenterade. Dessa fordon ska inte användas i någon trafik och inte moderniseras. Här kan man inte heller förvänta sig hela tågsätt eller att det ska finnas flera ex . Fordon och material av detta slag ska endast vara för statisk visning primärt. genom att följa denna uppdelning kan vi som jag ser det få en livaktig veterantågsverksamhet. Nostalgitåg blir oxå för gamla. Dagens ungdomar har inte den känslan för tåg bestående av helnitade stålvagnar eller träboggivagnar med D lok som vi har . de har den känslan för ett tåg bestående av Rc lok och 60 till 80 talsvagnar och kanske en gammal X1 eller X10 Det måste vi äldre förstå och släppa in i Nostalgi tågbranchen Annars får vi problem med återväxten Sedan kommer det nog alltid att finnas en fascination för A5 och A2 och klassisk restaurangvagn och lyxiga sovvagnar men då är det en typ lyxkryssning med tåg vi talar om som är trevlig och en viktig verksamhet för en del föreningar som till och med kan bli lönsam här ska det vara fordon som är helt upp to date säkerhetsmässigt och trafikklassade . här kan man inte ställa andra krav än en skön resa i fordon som ser ut och komfortmäsigt känns som ett lyxigt gammalt tåg. Kan man få en sådant tänkande i det som i dag är museitåg verksamheten så tror jag att man komma överens bättre om vad vi gör och vad som är våra roller i framtiden.


Hela tråden: