Tågsammansättningar loktåg till Falsterbo 1962-1965 (Fordon: allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, January 07, 2023, 17:32 (473 dagar sedan)

I ett tidigare inlägg om lok som väntade på skrotning i Vislanda uppmärksammades J 1344, som var ett av ångloken som drog de s.k. badtågen Malmö (Södervärn) - Falsterbo. Under åren 1962-1965 noterade jag lok- och vagnsammansättningar för dessa tåg och har sammanställt anteckningarna i en excelfil som jag nu skannat och visar nedan som tre bildfiler. Sammanställningen är helt och hållet grundad på mina egna anteckningar och upptar alla dagar då tågen enligt tidtabell skulle framföras (sön- och helgdagar sommartid) åren 1962-1965. Dessutom har jag tagit med av mig kända dagar då loktåg framfördes med extratåg. Vid ett par tillfällen blev det inte ångtåg utan lokomotortåg eller rälsbuss och även dessa dagar finns med. Eftersom jag inte var på plats alla dagar med denna trafik så saknas givetvis uppgifter för vissa trafikdagar. Jag hoppas att det går att läsa texten. Om någon kan komplettera är jag givetvis tacksam.
Ett par kommentarer:Tågsättet utgick på morgonen från Malmö C till Hindby som tomtåg. Härifrån sköts vagnsättet till Södervärn. Motsvarande ägde rum på kvällen efter badtågets återkomst till Södervärn men med den skillnaden att tågsättet framfördes till Malmö gbg i stället för Malmö C. Detta medförde att vagnarna hamnade i omvänd ordningsföljd till nästa trafikdag, något som kan utläsas av sammanställningen. I de fall tåget skulle framföras två dagar i följd (t.ex. vid extra helgdag intill en söndag) sattes vagnarna i Södervärn över natten och loket gick ensamt till lokstationen i Malmö.
[image]
[image]
[image]


Hela tråden: