NBJ Uah Örebro mars 1970 (Fordon: vagnar)

av Överkörmästaren, Sunday, January 08, 2023, 10:31 (473 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Länkaxlar har en rörlighet i lagergafflarna ungefär på samma sätt som hjulpar i en "mjuk boggi" har en viss radialinställningsförmåga i boggiramen. Primärfjädringen på länkaxeln tillåter ett visst mått av fri rörlighet hos hjulparet genom fjäderlänkarna som bladfjädern är upphängd i. Därav namnet "länkaxel" i motsats till en fjäder med stum infästning i en ramkonsol.

Jag trodde att det var en försvenskning av Lenkachse eller hade något annat samband med tyskans lenken (styra) men det kan ju vara tvärtom förstås.

Tack för förklaringen iaf!

Dök upp vid förra sekelskiftet ungefär. Grejen med en fyraxlig länkaxelvagn som här, är att axel 1+2 och 3+4 är utbalanserade. Jättebra fast inte lika bra som en boggi. Men rejält mycket billigare. Det finns säkert goda skäl till att detta inte är standard idag.

Jag antar att den här konstruktionen i slutänden sliter mer hjul och är mer urspåringsbenägen i kurvorna på godskundernas anläggningar.


Hela tråden: