NBJ Uah Örebro mars 1970 (Fordon: vagnar)

av -RB-, Sunday, January 08, 2023, 17:35 (473 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I Tyskland valde man länkaxlar till de första 4 axliga storrumskol-/malmvagnarna i början på 20-talet då nitade boggier var för tunga . Även om man fick dåliga gångegenskaper och sth sattes till 50 km/h då även bromstalen var dåliga .
Ganska snart byggde man en serie med Diamond boggier och när svetsade boggier kom var viktproblemen lösta .

Från Carstens bok "Güterwagen Band 4" från 2003 sid 98-99 och 102-103 står det om dessa länkaxelvagnar .

Även Gerd Wolffs "EK-Güterwagen-Lexikon DB : Die vierachigen Selbstentladewagen" från 1994 nämns den tidiga utvecklingen av dessa boggikol-/malmvagnar på sid 4 - 7 .
I Kapitel 12 sid 32 - 41 nämns de flesta länkaxelvagnarna och på sid 42 - 44 sker en övergång från länkaxlar till boggier .

Och ROCO (?) hade ju modeller av äldre tyska 4-axliga länkaxeltankvagnar där en var SJ märkt , (ESSO ?) .

I Tåg var det en artikel om Christian Ohlsson och hans tankvagnar mm , ev står det något där om hans firmas tidiga länkaxeltankvagnar .

OT , 1978 erbjöd sig WU (WaggonUnion Siegen) att ta fram en 4 axlig Containervagn med "Doppelachslaufwerk" som jag antar är en modern variant på ovan omtalade länkaxlar . Lite om dessa 2 vagnar (byggda 1979 resp 1981) och deras tid fram till slopningen 1989 står i Gerd Wolffs bok "EK-Güterwagen-Lexikon DB : Kombinierter Ladungsverkehr Teil 2 : Containerwagen (mm)" från 1998 . Se sidorna 103 - 105 .

mvh Rolf Berg


Hela tråden: