NBJ Uah Örebro mars 1970. Sidoförskjutbarhet? (Fordon: vagnar)

av Leif B, Monday, January 09, 2023, 14:05 (466 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Länkaxlar har en rörlighet i lagergafflarna ungefär på samma sätt som hjulpar i en "mjuk boggi" har en viss radialinställningsförmåga i boggiramen. Primärfjädringen på länkaxeln tillåter ett visst mått av fri rörlighet hos hjulparet genom fjäderlänkarna som bladfjädern är upphängd i. Därav namnet "länkaxel" i motsats till en fjäder med stum infästning i en ramkonsol. Dök upp vid förra sekelskiftet ungefär. Grejen med en fyraxlig länkaxelvagn som här, är att axel 1+2 och 3+4 är utbalanserade. Jättebra fast inte lika bra som en boggi. Men rejält mycket billigare. Det finns säkert goda skäl till att detta inte är standard idag.

Radialinställning är ju alldeles utmärkt, men hur fungerar sidoförskjutbarheten? I en kurva måste ju axel 2+3 kunna flytta sig utåt i kurvan (bort från kurvans centrum) och axel 1+4 innåt i kurvan.


Hela tråden: