E2 985 (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Saturday, January 14, 2023, 18:04 (461 dagar sedan) @ KDZ

E2 985 stod uppställt som Beredskapslok i Strömsnäsbruk fram till 1976 efter att det kom dit i oktober 1971 från Malmö (loket konserverades för uppställning i Åhaga hösten 1964 och antar att det därefter under åren bogserades Åhaga - Malmö - Strömsnäsbruk - Falun).

Antar att loket inte fick torrluftskonservering någon gång och då kanske avvecklades från SJ 1976?

13 oktober 1976 passerade loket Frövi norrut och då troligt på väg till Falun.

2 september 1979 gick loket i trafik alternativt var under ånga i Falun. Enligt uppgift fanns loket vid Borlänge lokstation 2 november 1979 för att sedan under 1980 skrotas i Visslanda.

Fyra frågor

1) 1976-1979 stod loket som beredskapslok i Falun eller i närliggande Lokhus, eller var det så att någon förening i Falun/Borlänge köpte loket från SJ 1976?

Nej


2) Hände det något med loket september/oktober 1979 under ånga/trafik som gjorde att hon blev utdömt och sändes till skrot? Gick hon i trafik eller var bara under ånga?

Jag har inget slopningsdatum på loket. Vad är källan till att loket varit under ånga / provkörts 2 sep 1979? Finns två alternativ om uppgiften stämmer:
1 Att MfGDJ fått tillstånd att driftsätta loket inför ev. lån eller inköp. Sådana överenskommelser fanns ibland med museiföreningar.
2 Provkörning av loket som beredskapslok som förekom inom alla distrikt som hade beredskapslok. Uppmärksammade brister kunde vara ett skäl till slopning.


3) Strömsnäsbruk - Var loket beredskapsuppställt i Lokstation/Lokstall eller fanns det Lokhus i eller i närheten av Strömsnäsbruk?

Loket var uppställt i Strömsnäsbruk lokstall ej i närliggande lokhus.


4) "Tömdes" Strömsnäsbruk 1976 på Beredskapslok, dvs Strömsnäsbruk upphörde vid denna tid för uppställning av lok? (E2 985 stod i Strömsnäsbruk tillsammans med E2 1101 som kom i samma transport 13 oktober 1976 till Avesta lokstall).

Strömsnäsbruk tömdes pga omdirigering av kvarvarande ånglok till de mer nordliga distrikten. Ingen ångloksuppställning efter tömning. Möjligen uppställning av annan beredskapsmateriel (ångfinkor, vagnar med beredskapsmateriel e.t.c). kan dock inte finna några handlingar som styrker detta


Tacksam för svar.

Loket överfördes från drftloks parken till beredskapsfordons parken 1964. Så sent som våren 1964 sågs loket av Jan-Anders Wihrén i trafik i Malmöområdet.
Erhöll beredskaps revision i Borås Åhaga 1964-12-01.
Uppställd först i Ystad lokstall. Därefter Klippans lokstall.
Provkördes i Malmö 1971-10-21. Därefter uppställd i Strömsnäsbruk lokstall. Sannolikt blev loket torrluftkonserverat där.
1976-1979 uppställd Faluns lokstall. Oklart om loket var torrluftkonserverat där. Kända foton finns där loket ej var torrluft konserverat.
Finns en osäker (sannolikt felaktig uppgift) att loket även skulle varit synligt i Krylbo 1978.
1979-12-10 Under transport till Vislanda för skrotning.
1980-05--06 Skrotning verkställd i Vislanda.


Hela tråden: