Vändningsplatser för Tb-lok ? (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Saturday, January 14, 2023, 22:26 (440 dagar sedan)

Av och till har det visats bilder från vändning av Tb-loken med hjälp av deras inbyggda vändskiva. Min fråga handlar om ifall man hade rekognoserat och markerat lämpliga platser för vändning med hänsyn till 1) räls och slipers, 2) fasta hinder såsom stolpar, lastkajer och värmeposter samt 3) underliggande geoteknik.

I en nu aktuell diskussion på Fejsboken visas bilder på vändning av en Tb, och det nämns i diskussionen att SJ (det här var alltså före avreglering och uppdelning) hade satt upp skyltar på vissa platser.

Jag stjäl mina egna kommentarer till bilderna på Fejjan.


Min kommentar (1):

"Alltså, jag får ju galopperande magsår av tanken på att ta ner 80-90 ton som punktlast på två räler, och dessutom med tanke på det ävja, gucka och bös som finns under makadammen. 😳😬"

Min kommentar (2), om förarbete före skyltuppsättning:

"Fast i värsta fall var det väl för att loket vid vändning inte skulle slå omkull någon ktl-stolpe e.d? Eller hade SJ Ba verkligen varit ute och gjort geo-undersökning? Tja, kanske..?"


Tack för bilderna och för interlektell, inlecktu... , intu... ja alltså klok kommentar, Ingenjör Schwimmwagen!


Hela tråden: