Vad betyder egentligen museal? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Niklas Bygdestam, Sunday, January 15, 2023, 00:33 (461 dagar sedan) @ Johan M Vinberg

Bra tråd! Och bra skrivet!

Jag är själv lite skeptisk till att använda orden "museal", "museum" eller "museibana" när vi talar om t ex ULJ eller andra banor med snarlik inriktning som t ex ÖSlJ osv.

Ett museum anser jag vara en utställning. I Gävle när järnvägsmuseet är i drift är det ett museum. Man ställer ut gamla lok och visar upp dem. Samma sak med gamla vagnar. I vissa fall i sådana miljöer kan de komplettera med dockor i tidstypiska kläder och i vagnarna kan de ställa in bagage av tidstypiskt snitt med mera. Runt omkring detta finns fullt med anslag och skyltar som beskriver vad man tittar på. De kan berätta om hur gammalt loket är, var det användes och hur. Det ska upplysa besökaren hur det hela fungerade helt enkelt. Ibland kan museets personal visa sig i tidsenliga uniformer eller tidsenliga kläder och ha lite uppvisningar. Detta är museum. Men det är ingen drift.

ULJ visar visserligen upp äldre fordon och vill på det viset berätta att så här såg lok och vagnar ut förr i tiden. Med äldre uniformer visar man upp hur personal kunde se ut förr osv. Men det är inte tidstypiskt. Man har nämligen en drift, inget museum. Man säljer biljetter och låter folk åka. Antingen åka för att det är roligt, eller faktiskt åka för att de har ett resmål. Den sistnämnda gruppen på ULJ är större än man tror. Folk åker nämligen gärna för att bada med mera, och ser tågresan med gamla tåg mer som en "bonus" till det verkliga målet under dagen, dvs solandet och badandet på stranden.

Även om man "showar" lite ibland, visar hur saker var förr, klär sig i äldre uniformer med mera, så är det inget museum. Det är en transportverksamhet i full drift. Så "museum" känns lite fel på något sätt.

ULJ, ÖSlJ med fler skulle snarare kunna kallas för turistbanor, veteranjärnvägar eller nostalgibanor eller liknande. Turistjärnväg med så kallade klassiska fordon med klassiska stationer och klassiskt snitt. Kanske också att dessa banor kunde kallas för "klassiska järnvägar" eller så. Detta då för att visa att de faktiskt skiljer sig från de moderna tågen. Det är alltså t ex ingen AC i vagnarna osv.

Nu finns det säkert någon som blir arg här. Men det är INTE min mening. Jag tycker nämligen att kalla ULJ för en turistjärnväg i klassiskt snitt med nostalgifaktor egentligen är ett högre betyg än kalla det museum. För en turistbana med klassiskt snitt kan kunderna ha väldigt mycket glädje av. Ett nöje för familjen där barnen kan ha det roligt osv. Ett museum däremot är något mer "tråkigt" där man går in i och tittar läser informationstavlorna, lär sig saker, man får BARA titta men INTE röra osv. ULJ däremot har en verksamhet som är familjevänlig och inte minst barnvänlig. Man har en verksamhet som ska tilltala hela barnfamiljer, så de får mycket glädje. De kan få en trevlig heldag där om de vill det.


Hela tråden: