Vändningsplatser för Tb-lok ? (Järnväg allmänt)

av -ch-, Sunday, January 15, 2023, 18:35 (438 dagar sedan) @ OlleThåström

Jag lär väl bli nedklubbad för det här inlägget. Får skylla på att jag inte begriper något om spårbunden trafik, däremot är jag mycket (nördigt) intresserad av järnvägens infrastruktur m.m.

På bilden i ditt inlägg ser det ut som om det är två lok, ända mot ända. Med en sådan parkoppling behövs ingen vändningsprocedur för att kunna ploga i båda riktningarna. Alltså om man hade byggt loket tvådelat med plogar i båda ändar så kunde varje del ha gjorts mindre och med mindre axeltryck etc.??????

Och den krångliga och tidsödande vändningen hade reducerats till en promenad för lokföraren.

:-D

Bilden visar Tb-loket i sommarkostym. Frontplogen ersatt med buffertplanka och motvikt.
Multipelkopplingen gör att det funkar bra att dra gods- och makadammvagnar utan att vända loket vid riktningsbyte. Att ha hytten i den ena änden ställer annars till det med sikten framåt.....vid backgång.


Hela tråden: