E2 985 (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Monday, January 16, 2023, 02:29 (464 dagar sedan) @ KDZ

Tack Ulf.

Det låter som pusselbitarna ger vid handen att 985:an inte var i "jubileumstrafik" - men ack så närvarande vid jubelfirandet i Falun 2 september 1979.

I hopp om att någon bekräftar hur det var.

Hofors Lokhus - låter mer troligt att hon gick direkt Falun 1976-10-13 och blev kvar där? När upptäcktes det trasiga storlagret? Kanske under transporten från Malmö till Falun?

Jag är inte en vän av spekulationer. Mycket som har skrivits i Ånghwisslan och numer forum som detta eller andra medier har visat sig innehålla felaktigheter eller antaganden som riskerar spridas vidare som sanningar.
Tack alla som anger källor.

Enligt skrivelse från SJ Centralförvaltning från 1976-09-03 skulle bl.a E2 985 omplaceras för fortsatt torrluftkonservering (därmed bekräftas att loket var torrluftkonserverat i Strömsnäsbruk). Verkstadsregion (Vr) Östersund (Ös) skulle överta verkstadsansvaret för loket.
Bilaga (samma som Ulf refererar till) från 1976-09-03 anges att loket skulle ställas upp i Hofors tillsammans med E2 904.
Observationer ger vid handen att 904 och 1184 ställdes upp i Hofors lokhus något år senare. 1184 var 1976-09-03 beordrat till Oslättsfors lokhus

Jag har ej funnit någon slopningsskrivelse för 985. Men allmänt slopades ett flertal lok litt E,E2, B mellan 1976 - 1980.
Skrivelsen som ULF refererar till 1978 anger sannolikt orsak till slopningen.

Att 985 skulle varit under ånga / körts / deltagit i BJ jubileet 1979 är inte verifierat av någon säker källa eller bildbevis. Jag var inte där själv men jubileet lär ha varit mycket välbesökt och många foton har publicerats. jag har aldrig sett foto på 985 utomhus från jubileet.


Hela tråden: