Vändningsplatser för Tb-lok ? (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Monday, January 16, 2023, 12:40 (438 dagar sedan) @ Bobo L

Man måste först fundera över hur lastfallen för broar är angivna. Dels handlar det om en viss statisk last, dels utbredd (definierad som ton/m), dels i form av axellaster (ton/axel) med visst minimiavstånd. Båda är statiska mått, alltså angivna för stillastående fordon. För att beräkna brons verkliga påkänningar måste man också ta med ett dynamiskt tillägg, alltså det krafttillskott som följer av att fordonen under gång också i varierande grad rör sig vertikalt, beroende på spårlägesfel, varierande elasticitet i ballasten eller dynamiska ojämnheter hos fordonen. Jag minns inte hur stora dessa dynamiska tillägg ska vara enligt beräkningsnormerna, men de är betydande.
När man ska vända ett Tb-lok, står det stilla. Några dynamiska tillägg behöver man alltså inte räkna med för belastningen på spåret och dess underbyggnad.
Därför är det nog inte speciellt krävande ur lastsynpunkt att vända ett Tb-lok i stort sett överallt där de kan gå.
Jag har också sett Tb-lok vändas på eget stöd på bangårdarna både i Sundsvall och Luleå.
Principerna för Tb- och Tc-loken var utarbetade av dåvarande banavdelningen inom SJ.
Sven B


Hela tråden: