Vändningsplatser för Tb-lok ? (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Monday, January 16, 2023, 13:13 (438 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det är rätt att Tb-loken i första hand skulle användas till tung snöröjning på bangårdar. Man hade en delad frontplog och en vingplog på var sida. Man började med att röja ett spår med frontplogen och ena sidoplogen och fick då en stor snövall över intilliggande spår. Sen körde man en gång på detta och fick därmed en ny större snövall. Och så fortsatte man, spår för spår till dess snösträngen blev så hög, att den måste tas bort, antingen med snöslunga eller med hjullastare. Jag har ett minne av att man någon gång lastade snö på Q44-vagnar, som kördes ut på linjen, där snön tippades i en bankslänt. I allmänhet var det inte nödvändigt att vända loket i samband med snöröjningen, men det hände säkert då och då.
SJ banavdelning var dispositionsansvarig för de 10 Tb- och 20 Tc-loken. De överfördes 1988 till Banverket. Tb-loken var maskinellt i stort sett lika SJ T44-lok. Därför var de utmärkta att använda till grus- och makadamkörning sommartid, då med frontplogen borttagen och ersatt med normal stöt- och draginrättning. Det gick alltså att köra loken med hytten i aktern, men jag kan inse att det inte var så populärt. Sikten bör ha varit ungefär som på den gamla T42:an.
Sven B


Hela tråden: