Tryckluftsbroms (Fordon: vagnar)

av Bertil Bengtsson, Wednesday, January 18, 2023, 20:37 (463 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Om du avser nordamerika idag, är det ingen skillnad alls. De två bolagen är enligt lag tvingade att tillverka samma bromssystem. SJ:s lok T42 205 har bromssystem 'Westinghouse 6-SL" - men en del detaljer i loket är tillverkade av New York. Förarventilerna på moderna lok i nordamerika har idag ofta förarventiler som det står 'Knorr' på, de är tillverkade av NY.
Om du avser Europa idag, så finns inte New York, men Westinghouse finns, de har exempelvis en fabrik i Hannover. Men ingenting är detsamma (såvitt jag vet) som Knorr - eller Oerlikon, eller ...
Om du avser nordamerika för hundra år sedan, så var ingenting exakt likadant. Vagnarnas bromsventiler såg för ögat likadana ut, men var inte exakt lika. Vagnar med West gick att koppla ihop med vagnar med NY utan problem. SJ köpte till malmbanans vagnar det som för tillfället var billigast. Men ingenting på ventilerna var utbytbart mot det andra systemet. Största skillnaden var nog att luftpumpen på lok med West-broms styrdes av trycket i huvudbehållaren och på lok med NY-broms av trycket i bromsledningen. SJ hade såvitt jag vet enbart NY-broms på sina lok för malmbanan.
Berra


Hela tråden: