E 1042 mfl KJ 100 (Historiskt material)

av Anders Sandgren, Thursday, January 19, 2023, 17:04 (461 dagar sedan) @ HP

[image]
Någon som känner igen mannen på nedre bilden?


Kan det vara Miö Stig Gyllén månne?/HP


Jo, det skall det var.

Vilka övriga fordon var inblandade i KJ-jubileet? A5 1545 var ju bara uppsnyggat då, det passerade ju Nässjö 2/6 på väg från Hybo så något driftsskick var en bit kvar till. Jag har för mig att det var utställningsvagnarna som 1042 drog ner så knske J 1237 vilade då och något annat lok drog jubileumståget.


Osäker, men J 1237 anskaffades väl just 1974 och TYR försvann väl någonstans kring samma tid? Var det så att E 1042 var ensamt ånglok under ånga där nere då, eller var Tyr med? Men Tyr saknade ju tryckluftsbroms, och torde inte dragit något tåg dit. KJ 17 var väl inte under ånga förrän några år senare?/HP

Jag grävde i litet äldre inlägg och fann att E 1042 drog ner utställningsvagnarna till Kalmar och sedan drog jubileumståget. KJ 17/A5 1545 var uppfräschat och ställdes framför utställningsvagnarna (statiskt). Efter att utställningen vandrat runt så drog E 1042 tillbaka dem till Nässjö. Om KJ 17 drogs med utställningsvagnarna på turnén längs KJ eller bara fanns i Kalmar när de var där kan kanske någon som minns berätta likaså om det var 1042 eller något modernare lok som förflyttade utställningsvagnarna men om den stod kortare tider på varje plats kan det ju varit 1042 som var dragare.
J 1237 hade nog semester, det kan ju dykt upp något som behövde göras efter utflykten på NOJ. På provkörningen noterades att det var glapp i vevlagren, de var ju nya och behövde justeras. Något annan kan ju dykt upp. Förråden är ju litet mindre på J 1237 jämfört med E 1042, speciellt som 1237 är ett av de J-lok som har de mindre vattentankarna jämfört med senare levererade J-lok.
Tyr hade tidigare transporterats norrut. Jag har bild på Tyr nedkopplad i väntan på transporten. Jag har inte datum för transporten men det kan ha varit på våren 1974. J 1237 var ju en bättre dragare då hon hade tryckluftsbroms vilket gjorde att utflykterna kunde bli längre än mellan lokstationen och godsmagasinets lastkaj.


Hela tråden: