KBJ SäNJ KJ (Fordon: lok)

av Sune Nylén, Friday, January 20, 2023, 22:11 (433 dagar sedan) @ Thomas Tell

Samuelsson sa´ att Olsson hade en dröm - önskan - att banan skulle bli bredspårig och ända i Nässjö. Via Hultsfred då kan jag tänka. Eller gena från Ruda till Nässjö. Jag vet inte när boken kom ut, men kanske skrevs den redan på 30 talet. Nu var det väl så att själva persongalleriet var hämtat från KBJ. Annars skulle ju aldrig S. nämnt detta. Jag ringde en gång Olsson, mest för att fråga om han hade några gamla flygare med signaturer. Tyvärr var han då konvalecent efter en sjukhusvistelse så det blev inte så mycket talat då. Kanske jag då inte heller hade så mycket kläm på boken att jag kunde fråga. Det var nog också några år innan jag talade med S. Boken var väl egentligen en icke fråga för mig då jag ju samlade på gamla emblem...Det var ju också därför jag ringde Samuelsson. Författare har ju också vida möjligheter att hitta på olika lösningar och vi kan nog inte se på en karta och konstatera att banan t.ex. ändar där eller där. Jag har inte läst den på många år, men vill minnas att den slutar med att tåget rullar in på en station där SJ tåget till Cst väntar. Stinsen i Kalmar skall vara stins Ek och han var ju född någon gång på 1860 talet, så den spänner ju över ett brett fält. Och Tc var Adolf Hansson och han dog 1935. Skall man leta stf på KBJ får man nog kolla i 1918 års matrikel f.ö. Men där står ju inte hur de
såg ut../ Sune.


Hela tråden: