Ång-/Luftvissla (Järnväg allmänt)

av Anders Järvenpää, Åbo, Monday, January 23, 2023, 09:07 (13 dagar sedan) @ el_vikingo

Ångvisslan har väl fördelen att eventuell snö och is samt kondensvatten försvinner på ett ögonblick (med fräs och spott) om inte ventilen läcker såpass mycket att visslan hålls varm hela tiden (egen erfarenhet)?

Luftvisslan å andra sidan kan väl tänkas fungera åt andra hållet eftersom den expanderande luften kyler ner visslan? I kombination med äldre lok som saknar lufttorkare och möjligen har läckande ventil kan jag förstå att luftvisslan kan vara en problemkälla vid kall väderlek.

Skiljer sig ång- och luftvisslor från varandra i praktiken? Jag har en minnesbild av att expanderande vattenånga och luft beter sig såpass mycket olika att visslorna för ånga och luft borde skilja sig till dimensionerna.

Har man i Sverige haft el-/dieselväxellok med både tyfon och vissla? Här i öster finns även i dag lok (åtminstone Dr14) som har både och. Visslorna används under växling bl.a. för att inte väcka hela stan i onödan och tyfonen när man vill påkalla uppmärksamhet på allvar. Visslan har ju ett mycket mer elegant och mindre störande ljud jämfört med tyfonen.


Hela tråden: