Blocksignalbegrepp (och förvirring) (Signaler/säkerhet)

av Överkörmästaren, Wednesday, January 25, 2023, 08:39 (8 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Samma logik finns även vid statsbanan här i österled. Blocksignalen i bilden visar "kör", vilket innebär att föraren kan förvänta sig att följande blocksignal inte visar stopp. Gult sken skulle däremot betyda "kör, vänta stopp". Det explicita signalbegreppet "kör, vänta kör" existerar ej i detta system.
[image]
Dessa triangelformade blocksignaler har det gula skenet längst upp. Ursprungligen visade signalerna "kör, vänta stopp" med gult och grönt sken.


Men på Malmbanan kan det vara fast grönt i en blocksignal och sedan kommer det en fristående försignal som visar vänta stopp. Därför skulle jag säga att ett grönt fast sken där snarare har den vanliga betydelsen: förvänta dig att nästa huvudsignal visar kör om du inte hör något annat, så att säga.


Men är det inte då "tioöringen" spelar roll för att föraren skall veta om "fast grönt sken" enbart innebär "Kör 40" eller "Kör 40, vänta Kör 40"?

Nej, ”tioöringen” förekommer bara på fyr- och femskenssignaler (framförallt infartssignaler i reläställverk), och har innebörden att signalen alltid visar ett försignalbesked tillsammans med ”en grön”, men saknar anordning som ställer signalen i stopp om detta försignalbesked slocknar. En grön utan försignalbesked från en signal med ”tioöring” ska utläsas som ”Kör 80, vänta stopp”.


Hela tråden: