Blocksignalbegrepp (och förvirring) (Signaler/säkerhet)
Samma logik finns även vid statsbanan här i österled. Blocksignalen i bilden visar "kör", vilket innebär att föraren kan förvänta sig att följande blocksignal inte visar stopp. Gult sken skulle däremot betyda "kör, vänta stopp". Det explicita signalbegreppet "kör, vänta kör" existerar ej i detta system.
Dessa triangelformade blocksignaler har det gula skenet längst upp. Ursprungligen visade signalerna "kör, vänta stopp" med gult och grönt sken.
Men på Malmbanan kan det vara fast grönt i en blocksignal och sedan kommer det en fristående försignal som visar vänta stopp. Därför skulle jag säga att ett grönt fast sken där snarare har den vanliga betydelsen: förvänta dig att nästa huvudsignal visar kör om du inte hör något annat, så att säga.
Jag får korrigera mig: Ett fast grönt sken innebär att det inom försignalavstånd inte finns någon huvudsignal med restriktivt besked.
(jag har för mig att det förekommer försignalerande huvudsignaler som följs av fristående försignal innan nästa huvudsignal, dock ovanligt, men det blir i princip motsvarande)