Pendeltåg Nora - Örebro? (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Wednesday, January 25, 2023, 19:16 (428 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Utan att egentligen kommentera utredningen så var den ändå väldigt billig.
Lägg på typ 50 miljoner för att lösa ut nuvarande ägare (dvs NJOV), 300 milj på en ny Järlebro och 500 milj på en "flyover" i Ervalla så närmar du dig. Nu har vi passerat en miljard med råge..

Nä, i dag är dom planerna borta men vad som händer en eller ett par generationer bort vet man inte? Å andra sidan var det ingen 1960 som trodde att NBJ skulle vara borta inom en generation.
Vi (NBVJ) planerar för trafik på båda våra linjer och låter inte det där störa oss. Det finns det så mycket annat som gör...


Flyover i Ervalla känns ganska onödigt, speciellt som man några mil söderut, i Hovsta, klarar sig utan en sådan..


Ja, det är väl knappt att det är motiverat med dubbelspår norr om Hovsta numera.

Då kan nuvarande uppspår kapas vid Ervalla och anslutas endast mot Nora, nuvarande nedspår kan ligga kvar till Frövi och vidare. :-)

Sedan bygger man en avancerad flyover vid Hovsta så att alla korsande tågvägar undviks.


Hela tråden: