UEJ mm i mars 1974 (Järnväg allmänt)

av Granis, Thursday, January 26, 2023, 18:33 (427 dagar sedan) @ sepernik

Härliga bilder från en bana som stod mig nära. Allt ifrån barndomens resor från Västerås för att i Uppsala ansluta till Norrlandstågen där för fortsatt färd till släkten i Norrbotten till (lite) senare tiders studier i Uppsala. Från den första ”epoken” minns jag bl a en rälsbussfärd i full snöstorm längs fd UEJ med tillhörande oro över anslutningen i Uppsala. Men det gick bra.

Dessvärre tog jag aldrig några bilder. Från det sista året -1978/ 79- när jag bodde i studentkorridor på Kantorsgatan kan det bero på att ”nedstängningen” av banan från början sades vara ”tillfällig” p g a brobygge över den nya E18-förbifart som då byggdes runt Enköping. Men så blev det ju inte. Cykel- och ”interna” broar för regementet kunde byggas, men ingen för järnvägen.

Man, både SJ pch kommunerna/ länet, ville bli av med banan. Åkte man mellan Västerås och Uppsala var man tvungen att vänta nästan en timme i Enköping, oaktat åt vilket håll man åkte vill jag minnas. Åkte man över Sala var det bara att kliva över plattformen. Så föga förvånande blev det Sala som gällde -och är så än idag.

Dessutom var rälsbussarna stationerade i Västerås, men -när jag åkte i varje fall- de gick alltid tomma mellan Västerås och Enköping. Så leder man ”trafikströmmar” dit man vill…

/ L G :-|


Hela tråden: