UEJ mm i mars 1974 (Järnväg allmänt)

av Eje Larsson, Thursday, January 26, 2023, 19:37 (428 dagar sedan) @ Granis

Nej, vi ville inte bli av med UEJ! Det är en skröna! UL hade detta första verksamhetsår en omsättning på 38 miljoner. Av detta var 12 miljoner ägarbidrag.. Om vi ville ha banan kvar skulle vi få betala ett spårbyte för fem miljoner. Dessutom skulle vi få betala för en ny motorvagn. Om vi gick med på att lägga ner skulle vi få 1, 7 miljoner per år i fem år. Jag gjorde en skiss på en tidtabell med fyra dubbelturer där första tåget skulle komma in till Uppsala 7: 50 istället för 9: 47. Även på em skulle tåget gå från Uppsala i högtrafik. På köpet skulle kopplingen med norrlandstågen i Uppsala bli mycket bättre. Fordon till detta fanns i Västerås. Ingen utökad förartjänst behövdes. Däremot skulle man bli tvingad att bemanna med en konduktör. På morgonen kom drygt 200 personer till Uppsala från Enköping med våra bussar strax före kl 8. Dem ville vi sätta på tåget. Länsstyrelsen skickade mitt förslag som sitt yttrande. I mina samlingar finns en kopia på SJ: s svar till Länsstyrelsen. ”Trafikunderlaget på ifrågavarande bandel är så svagt att det inte motiverar någon utökning av tidtabellen.” Om inte motorvägsbygget aktualiserat frågan om banans framtid hade den nog blivit kvar. I mitten på 80-talet kom ju regeln som sa att staten skulle bekosta spårbytet om man körde minst fem turer i vardera riktningen. Vid det laget hade belastningen på busslinjen växt till närmare 3 000 resor per dag vid mätpunkten Flogsta. Den alldeles övervägande delen av dessa åkte till eller från Enköping och bortom.


Hela tråden: