Kontaktledningens ledningsförmåga. (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Thursday, January 26, 2023, 19:48 (450 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag skulle egentligen söka på faskonstanten. Hade för mig att den beräknades som 2 pi frekvensen cosinus hyperbolicus gamma s. eventuellt upphöjt till minus e, eller 1 genom roten av förstnämnda. Eller om det var gångkonstanten....Jag skrev då in faskonstanten och hamnade då, där en utredning om kontaktledningens ledningsförmåga avhandlades och lämplig legeringsmetall till koppar för höghastighetsbanor diskuterades. Till linjer som trafikeras av X 2000 tycks silver vara den metall man helst legerar koppar med. Magnesium var tydligen annars aktuellt. Den intresserade kan ju läsa vidare. Själv fick jag inget bra svar på min fråga....


Har herrn frågan så ordnar vi svaren !


En länk till förenklad beräkningsform bifogas nedan.

Och som nämns i andra delar av tråden så är silver den bästa ledaren i atmosfäriskt tryck och mellan -130 till + 600 grader.
Manhattan-projektet använde silver från Federal Reserv (till låns, återlämnades senare ;) ) till acceleratorerna till den blivande nukleära bomben.
Egentligen på kopparbrist men man fann att silver var överlägsen ledare.
Silver i luftledningar har inom elkraft eljest egentligen inte silvret legerat utan sammanvalsat med kopparn, vet inte om samma gäller kontaktledning :-| !?

Eder förtrogne.....
https://slideplayer.se/slide/2305927/8/images/33/Utbredningshastighet+v+Amplitud+A+V%C3...


Hela tråden: