Kontaktledningens ledningsförmåga. (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Friday, January 27, 2023, 10:42 (454 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja jag har funderat lite på det. Silver är ju en metall som är svår att gjuta. Smälter man det tar silvret upp syre ur luften. när den kallnar avgår syret och bildar blåsor i godset. Kanske det går när den legeras i små mängder. Som du säkert vet fördes resonemanget från början när det gällde att använda magnesium som legeringsmetall. Det ansågs vara en bra metall lätt och legeringsvillig, men när det gällde höghastighetslinjer där strömförbrukningen är hög rekommenderades silver som legeringsmetall.. Tack för översända formler för övrigt. Med j omega L hälsningar från Göteborg/ Sune.

Jag har ett diagram på en variant av kontaktledning där man genom högtryck-smältning sammanblandar koppar och silver så att silvret bildar sammanhängande strängar så kallad
"CUAG 1.0"
Det är ju önskvärt att silvret hålls i obrutna strömbanor så att dess högre ledningsförmåga bibehålls.

Bifogar ett diagram där de olika varianternas egenskaper framgår, även andra legeringar redovisas för jämförelsens skull ;) .

Inom kraftdistribution testade man som du nämner magnesium i kopparledare, men då tekniken hade ungefär samma egenskaper som aluminiumledningar så gick man inte vidare.
På kraftlinjer har man problemet med ledningens vikt i större utsträckning än kanske järnvägen har och där har aluminium-komposit en fördel.

En av fördelarna med CUAG är att den sammanflätade/presslegerade solida materialet tål högre mekanisk last axiellt så även det bidrar nog till lösningen, vem vet....

Vördnadsfullt från Morshyttans frid.

[image]


Hela tråden: