Kennlicht? (Signaler/säkerhet)

av Göran Kannerby, Saturday, January 28, 2023, 15:56 (448 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

En liten reflektion:
Vitt sken finns ju fortfarande som "allt väl" nämligen i vägskyddssignalerna. Det smarta med att inte använda grönt sken där är att signalbeskedet inte påverkar den hastighetssignalering som erhållits genom tidigare huvudsignal.


Skillnaden mellan "inte stopp" och "kör" kanske tarvar en förklaring.

Ett lätt förståeligt exempel är en öppningsbar bro som är belägen mellan två blocksignaler. Bron har förreglingssignaler på ömse sidor. Om två tåg som kör efter varandra råkar befinna sig så att det första tåget har kört över bron och frigjort blocksträckan på vilken bron befinner sig, har man "kör, vänta stopp" i blocksignalen före bron och "stopp" i nästa blocksignal efter bron. Om det andra tåget passerar blocksignalen före bron i detta läge, erhåller föraren försignalbeskedet "vänta stopp". Om förreglingssignalen skulle visa grönt sken i stället för vitt kunde det lätt missuppfattas som "kör", vilket skulle upphäva försignalbeskedet "vänta stopp" trots att blocksignalen efter bron fortfarande visar "stopp". Detta är en anledning till behovet av signalbeskedet "inte stopp". Om förreglingssignalen i stället för att visa "inte stopp" vore släckt skulle det givetvis betyda "stopp" (självklar tröskelfråga i lokförarutbildningen).

Tack för den redogörelsen som tydligt utvecklar det jag i ovan citerade inlägg framförde.


Hela tråden: