Fjärrstyrning Blg, Mra (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Saturday, January 28, 2023, 22:06 (425 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Modern järnvägshistoria är det svåraste man kan ge sig på. Kanske kan någon hjälpa mig?

När blev Borlänge station helt fjärrstyrd från Gävle (exakt datum)?
När blev Mora station helt fjärrstyrd från Gävle (exakt datum)?

Tack för hjälp. :-)


Tidningsuppgift anger 1 november 2020 för TC Gävles övertagande av Borlänge.

Linjeboken anger 20 juni 2022 för Mora och fjärrstyrs från Ånge TC, inte Gävle.


Stort tack Fredrik för din hjälp :-)

"Modern" järnvägshistoria kommer förmodligen att bli betydligt svårare att forska i än historia 150 år bakåt i tiden. Detta då liten information kommer att vara tillgänglig i pappersformat och mycket kommer att vara dolt bakom trafikföretagens sekretess.
Det vi idag ser som "modern" järnvägshistoria kommer om 50 år att ses som gammal historia.
Tyvärr har jag inte sett några diskussioner runt hur järnvägshistorisk forskning ska se ut om 25-50 år med de svårigheter att få fram fakta som jag ser idag, förhoppningsvis pågår dessa diskussioner och det är bara jag som missat dem.


Jag vill inte vara petig men jag misstänker att inkopplingen i Mora skedde ett helt annat datum. Det är inte ovanligt att förändringen en tid anges i körordersystemet och tas in i linjeboken först senare, alternativt tvärtom.

Jag har en notering om att inkopplingen planerades till 2021-11-29, men den kan ju också ha blivit senarelagd. I vilket fall är det en insnävning, tidigast 2021-11-29 och senast 2022-06-20.


Hela tråden: