Förtryckta biljetter av edmonsontyp (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Sunday, January 29, 2023, 13:58 (451 dagar sedan) @ Claes J

En teori är att utfasningen påbörjades redan i 1970-talets början och att den tillgick så att edmonsonska biljetter såldes ut så länge lagret räckte.

Mej veterligt har jag inte sett några biljetter där priset ändras mer än en gång vilket får mej att tro att det ändrade priset påfördes när biljetten såldes, kan förstås vara en missuppfattning.

Jag tror din teori om att prisuppdatering gjordes först vid försäljning är korrekt. För att hålla ordning på lagervärdet summerade man helt enkelt antalet biljetter i varje relation och multiplicerade med aktuellt värde istället för vad som tryckts på biljetten.


[image]

Foto jag tog 1974-09-09 på Billeberga station av det då kvarvarande lagret av Edmondsonska biljetter.

Notera att alla biljetterna har updaterats med gällande pris. En av dem har till och med updaterats 2 gånger (vilket givetvis kan bero på att man skrev fel första gången).

I alla fall i Billeberga så hade man varit förutseende och uppdaterat biljettpriserna så att de var redo att säljas.

Vid denna tiden skrevs i Billeberga blancobiljetter för alla andra relationer.

Billeberga - Landskrona Enkel och Tur och Retur samt Billeberga - Lund Tur och Retur ser inte ut att vara manuellt uppdaterade.


Hela tråden: