Tankvagnar för natronlut till Holland; tillverkade av ASJ/F (Fordon: vagnar)

av olle sundström, Sunday, January 29, 2023, 19:08 (445 dagar sedan)

I ASJ:s "katalog" från 1950 redovisas bl. a. en leverans av tankvagnar. (Ett fotografi visar tre vagnar på leveransspåret på Tiskens lp.)

Vagnarna har isolerade tankar som sig bör när det gäller natronlut. Men till skillnad från senare levererade isolerade vagnar har dessa kupade gavlar, d. v. s. även täckplåten är kupad precis som den inneliggande tanken.

(Samma metod för isolering användes f. ö. på ett antal gasolvagnar för Kvarntorpsbolaget men isoleringen nedmonterades på dessa och ersattes av ett "soltak".)

Någonstans har jag läst att metoden patenterades av ASJ men som ovan framgår av kvarntorpsvagnarnas öde var metoden inte särskilt lyckad.

Men åter till holländarna. På en närbild av en av vagnarna ses numret ASJ 25103 samt T-märke m. m. Givetvis har det funnits - och finns säkert än - många holländska kloralkalitillverkare att välja bland men troligtvis gick dessa till en fabrik i Roermond, beläget c:a 30 km nedströms Maastricht.

Ett omotiverat intresse kring historien runt dessa tre (och deras ev. syskon) har hemsökt mig länge men nu har jag för avsikt att kontakta ett Järnvägshistoriskt Forumliknande organ i Nederländerna. Känner någon till ett sådant systerforum?

Tack för tips!

Olle S


Hela tråden: