D-lok (Fordon: lok)

av Sune Nylén, Friday, February 03, 2023, 10:02 (121 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Jag vill minnas att jag har hört att dessa tidiga D-lok vid leveransen hade någon form av "multipeldosa" monterad på buffertbalkens undersida och att det sedan dess har funnits fyra till synes omotiverade skruvhål där. Alltså ett väldigt luddigt "kom i håg". Kan någon bekräfta eller dementera detta?
Numera finns det väl bara lok nummer 101 och 109 att spana på.

Jo men det har jag läst om tidigare, när det diskuterades för en del år sedan, men aldrig själv kollat på något gammalt D lok, vilket nog i sin tur berott på att frågan inte var aktuell för en femtio år sedan. Jag visste nog inte ens om det då. Övergången mellan loken var väl också tänkt att biträdet skulle kunna gå emellan under gång och kontrollera funktionerna, som borstarna, kontaktorerna, kompressor o.s.v. De där hålen lär också hängt med länge på ritningarna och även funnits på nyare lok. Kanske skäl att kolla på de D lok av nyare modell som finns kvar.
Anledningen till anordningen var väl, har jag läst, att man inte var säker på att ett lok skulle klara av de stipulerade kraven, utan att två skulle behövas.
När jag ändå tar upp det med övergången. Vid elinvigningståget Varberg Herrljunga Uddevalla Strömstad 48/49 nånting, står det i instruktionerna att övergången mellan lok och vagnar skulle vara möjlig under gång så att gästerna hade möjlighet att gå in till föraren. Så nån gång kom även de till nytta,,,/ Sune.

Hela tråden: