E2 1329 - Rullager Brattmetoden (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Friday, February 03, 2023, 18:41 (441 dagar sedan) @ BD

Bengt,

Var snäll och förklara för oss mindre vetande hur ett dylikt rullager för storändan av vevstaken är uppbyggt och monterat. Hittar ingen sammanställningsritning på lager monterat på veven.

Bifogar ritning på en representativ vevaxel avsedd för glidlager, MBR51314

[image]

Samt ritning för sammanbyggd vevaxel, MBR 51273, kanske inte modellen avsedd för rullager, dock.

[image]

Lagret torde sitta rätt permanent efter att axeln pressats samman, eller har jag missförstått alltsammans, totalt?

mvh
Hans


Har nyss förgäves googlat på "brattmetoden", benämning efter uppfinnaren Bratt hos SKF, men ingen träff. I korthet, vevaxeln var utan våld demonterbar genom att olja av högt tryck pressas in i fogen och delarna kan enkelt säras åt. Likaså kan lagrets innerring lossas med samma metod från sin vevtapp.
Samma metod används för att lossa järnvägens hjul ifrån axlar.

Det finns många användningar för metoden utanför järnvägens område.

Men han var tydligen brorson till den mer kände Ivan Bratt.


Hela tråden: