T41 204 + T41 200 i (multipel)koppling Rättvik augusti 1969. (Fordon: lok)

av Danne J, Monday, February 06, 2023, 00:30 (438 dagar sedan) @ Bobo L

Määän vilken fin bild från en bana som jag åkte mycket på i unga år!


Många avgasrör e´re... Kan nån förklara vad alla piporna har för funktion?

Sidofönstret på bakre maskin ser nerdraget ut, även om det är svårt att se bestämt ens med stor inzoomning. Jag gissar i alla fall att man inte gärna lät en obemannad maskin gå med öppna fönster en dammig sommardag på en bana med grusballast?

Jag bedömer att tåget har stannat på drygt halva, eller kanske 2/3 av, den hinderfria spårlängden (som inte heller ser väääldigt lång ut på det länkade flygfotot). Alltså borde tågvikten inte vara högre än vanligt för godstågen på Siljansbanan (som på den tiden nog mest kallades "fd SDJ" eller "Morabanan" i vart fall sett från Borlänges horisont. Rättvik-Falun var väl redan nedlagt 1969?

Spåret mellan Rv-Gyo revs 66-67 efter att all godstrafik på sträckan upphört 29/5-65 och persontrafiken 30/11-65.


Vad hade T41 för startdragkraft i jmf m tex T43, T44 och T45, och vilka tågvikter kunde anförtros dem på denna bana? Mitt minnesintryck från de unga år när jag rörde mig i krokarna är att T41-orna muntert och under mycket avgivande av decibel pinnade iväg med icke oävna tåglängder. Acceleration 0-100 på 10 sekunder, fast i kraftig slow motion då :-D

Startdragkraften anges till 18,0 Mp, samt 21,6 för T43 och 22,4 för T44 i SLM 1979-01-01.
Jag har inga uppgifter tillgängliga för T45 för närvarande

Enligt vagnviktstabellen för sträckan Blg-Mra ser det ut som följer:
Blg-Rbä 750 ton
Rbä-Lsd 850 ton
Lsd-Rv 750 ton
Rv-Mra 825 ton
Mra-Rv 900 ton
Rv-Tlg 750 ton
Tlg-In 850 ton
In-Rbä 850 ton
Rbä-Blg 950 ton

// Danne J


Hela tråden: