Sjöbo - Lokstallar - Mekaniska verkstaden (Arkiv/forskning/litteratur)
Intressant så sett men föga sannolikt väl att de var relaterade till den tändkulemotorn?
Eller tänker du dig Richard, att denna tillverkning är en indikation eller bevis på att den tändkulemotor som åberopas i mitt inlägg skulle kunna vara tillverkad av denne Hutton?
Själv verkar sannolikheten mindre, Lite för stor skillnad på teknik?
Tänker att sannolikheten för att någon annan använt sig av samma namn är större än att denna cykel, MC och bil firma tillverkat denna grovhuggna tändkulemotor? Ett skäl som talar emot är då att tillverkningen är okänd i de kretsar som sysslar med stationära motorer i England.
Bilägger en bild på en dylik stationärmotor i transportabelt utförande. (vet inte hur att vrida den rätt?)
Men en tändekulemotor behöver inte vara en grov stationär motor. Tändkulemotorn uppfanns ju i Storbritannien och flera olika tillverkare fanns, bland andra Priestman Brothers (byggde vad som tros vara världens första (tändekule)motorlok till Hull and Barnsley Railway), Dorman, Hornsby and Sons (vars tändkulemotorer användes i små växellok vid Royal Arsenal i Woolwich), Blackstones, Crossley Brothers och Petters Limited (tillverkade en tvåcylindrig tändkulemotor för bilar). Det är fullt möjligt att Hutton också tillverkade en sådan motor, eller att Dorman (som också tros ha börjat i Northampton) tillverkade åt Hutton. Så ja, det är möjligt att ni har bilder på en brittisk motor.