T45 jmf m Rc? (Fordon: lok)

av Karlsson, Wednesday, February 08, 2023, 09:36 (436 dagar sedan) @ Överkörmästaren

SLM -76 anger dragkraft:

T41 18,0 Mp
T43 18,0 Mp
T44 19,2 Mp
T45 28,0 Mp

En diskrepans mellan SLM-76 & 79 på T43 & T44. Antagligen är uppgiften från -79 den rätta.

Det var som fan! Oj, ursäkta! Kan någon fly mig tvålen, tack...

En T45:a var väl i princip en Rc med avgasrör? Hade/har Rc samma dragkraftsvärden?

Klarade andra änden av avgasröret att kontinuerligt förse motorerna med ström i rätt mängd, rakt igenom hela kraftelektroniken? Eller blev T45:ans dragkraftsvärden en teoretisk siffra som pga verkligheten och en del andra omständigheter aldrig kunde realiseras nere vid hjulen?


28 Mp eller lika mycket som ett Rc låter märkligt mycket .
Alltså T44 :
Effekt 1650 hk
Adh.vikt 76t
Sth 100 km/h
Dragkraft 19,2 Mp

Och T45
Effekt 2000 hk
Adh.vikt 77t
Sth 100 km/h
Dragkraft 28,0 Mp.

Vid vilken hastighet mäts dragkraften? En modern jämförelse är Traxx AC 3, även känd som Br 187. Vid kontaktledningsdrift är startdragkraften ca 300 kN. Vid körning med dieselmotor och last mile-batteri är startdragkraften densamma. Skillnaden kommer därefter, vid kontaktledningsdrift är dragkraftskurvan flack och kan hållas på ungefär samma nivå upp till 67 km/h. Med dieseldrift stupar den däremot brant så vid 10 km/h är dragkraften nere på ca 20 kN.


Startdragkraft trodde jag var vad det låter som dvs vilken dragkraft loket förmår att utveckla i startögonblicket. Egentligen vet jag inte hur relevant det måttet är, men det borde ju avgöra lokets förmåga att sätta igång t ex ett tungt växlingssätt.

Startdragkraft är precis vad det låter som. Just det måttet ger inte hela bilden av hur "bra" ett lok är. I exemplet med 187-lok här ovan så är det långt starkare än T44 i starten men så fort det börjar rulla så blir T44 "bättre" vid dieseldrift. Jag kan tänka mig att T45 har en brantare dragkraftskurva än T44 så vid högre hastigheter är inte skillnaden riktigt lika stor?


Hela tråden: